Privacy op deze website

We verzamelen en verwerken uw gegevens op deze website om te zien hoe de website wordt gebruikt. Als u akkoord bent, zullen we uw gegevens voor analysedoeleinden verzamelen en gebruiken. Raadpleeg ons privacybeleid voor meer informatie.

Privacybeleid

Manage services

Hulpmiddelen voor gemeenten

Onderstaande Informatie kunt u gebruiken voor de inrichting van de werkprocessen binnen uw organisatie. Let op. De hulpmiddelen op de website van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) worden regelmatig aangepast.  

De dienstverlening van de Omgevingswet

Na inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen op 1 januari 2024 gaan inwoners, bedrijven, professionele organisaties en belanghebbenden, net als nu, aan de slag met initiatieven en het aanvragen van vergunningen. Dit gaat vragen oproepen. Bijvoorbeeld over het toepassen van de nieuwe wetgeving in concrete casussen en over het gebruik van het Omgevingsloket. Om alle vragen goed en snel te kunnen beantwoorden is een goede samenwerking noodzakelijk tussen alle betrokken partijen.

Wie krijgen te maken met vragen?

  • Het klantcontactcentrum (KCC) van de gemeente, waterschap en provincie is een belangrijk eerste aanspreekpunt waar inwoners en ondernemers aankloppen met inhoudelijke vragen over de Omgevingswet. Het is daarom noodzakelijk dat de gemeenten, waterschappen, provincies en rijkspartijen hun front-office en website voorbereiden op de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
  • Als de klantcontactmedewerker geen antwoord op de vraag van de inwoner heeft, zet hij/zij de vraag door naar de inhoudelijke expert, oftewel de backoffice, binnen de gemeente, waterschap of provincie. Veel vragen zullen op deze manier beantwoord worden.
  • Heeft de inhoudelijke expert geen antwoord, dan neemt hij/zij contact op met het Informatiepunt Leefomgeving. Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) ondersteunt overheden en branche organisaties bij het werken met de Omgevingswet en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) in de praktijk. Zij geven de inhoudsexpert antwoord op de vraag. De Klantcontactmedewerker koppelt het antwoord terug aan de inwoner

Het klantcontactcentrum vormt samen met de inhoudsexpert en het Informatiepunt Leefomgeving een keten. Dit wordt de Serviceketen genoemd. Het is belangrijk dat iedereen binnen de Serviceketen zijn rol en eventuele vervolgstappen helder heeft. 

Hulpmiddelen

Informatie voor gemeenten over het ontsluiten van informatie via de website, het afhandelen van vragen van inwoners en het opleiden van medewerkers zoals front- en backofficemedewerkers, vind je op de website van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

 

Soort

Dienstverlening